Affaldssortering: hvordan er reglerne, og hvad betyder det for din virksomhed ?


Har i allerede implementeret de nye krav til sortering af affald for virksomheder? Bliv klogere på de nye regler og få tips til, hvordan de nemt implementeres i din virksomhed med dette opslag.

Fra 1. januar 2023 blev det et krav, at alle virksomheder skal sortere deres husholdningslignende affald på samme måde som private husholdninger. Formålet med affaldssortering for husholdningslignende affald er at sikre, at affaldet bliver behandlet miljømæssigt korrekt, og at ressourcerne så vidt muligt bliver genbrugt.

 


Miljøministeriets definition
Affald, som er frembragt af virksomheder og som i sammensætning svarer til affald fra private husholdninger. I praksis består det husholdningslignende erhvervsaffald primært af affald fra servicesektoren, men omfatter også fx affald fra kantiner og kontorer på industrivirksomheder.


 

Der skal sortes i disse fragmenter

  • Madaffald
  • Papir
  • Pap
  • Glas
  • Metal
  • Plast
  • Mad- og drikkekartoner
  • Farligt affald
  • Tekstilaffald
  • Restaffald

 

 

Visse kombinationer er tilladte
Normalt bør affaldet sorteres separat, hvilket indebærer, at der skal anvendes en affaldsspand til hver affaldstype, f.eks. én til madaffald og en anden til restaffald. Dog tillader de nye regler for husholdningslignende affald følgende kombinationer

  • Papir + pap

  • Metal + glas

  • Metal + plast

  • Plast + "mad- & drikkekartonaffald"

  • Metalaffald, plastaffald + "mad- & drikkekartonaffald"

Inden I går i gang, anbefales det altid at spørge jeres lokale affaldsindsamler. Dette giver jer mulighed for at vælge den mest hensigtsmæssige løsning, og det er muligt, at I kan opnå besparelser på budgettet ved at undlade sammenblandinger af affald eller ved at tage hensyn til andre faktorer, der kan gøre arbejdet lettere for jer.

 

Hvordan kommer I så i gang?

  1. Udvælg en medarbejder, der er ansvarlig for processen.
  2. Skab overblik over, hvilke affaldstyper I har.
  3. Find en affaldsindsamler, der kan indsamle jeres affald.
  4. Få opsat de nødvendige skraldespande (nogle affaldstyper kan sortes sammen).
  5. Informer alle medarbejdere om de nye ændringer.

Har I produktionsaffald, skal I stadig sortere den del af jeres affald efter de krav, der har været gældende siden 2010.

 

Gør affaldssorteringen lettere med affaldssystemer fra NOWAS

Hos NOWAS A/S tilbyder vi smarte affaldssystemer, der gør håndteringen og sorteringen af jeres affald væsentligt lettere. Vores udvalg indebærer blandt andet farvede affaldsspande, så I let kan farveinddele affaldsstationen for en hurtigere og mere effektiv sortering. I kan også vælge imellem flere størrelser, så I har frihed til at udbygge dit affaldssystem på den måde, der giver bedst mening for jer.

 


Yderligere links

Kilde: Dansk Erhverv